Announcement

Collapse
No announcement yet.

bachir, lots, lots of corals!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bachir, lots, lots of corals!

Hi,

Recently i have the opportunity to visit D. Bachir. A great guy with awesome tanks at his home.
    I know there are a couple of pictures post here, but mabye you see something new :icon_bigg

Picture this aquarium

Gr,

Ron.
    www.marineaquarium.nl

wowow that is a awsome tank, can someone translate this into English

Wat opviel is dat de eiwitafschuimers een roestbruin tot zwart goedje bevatte.
    Grotendeels wordt dit veroorzaakt door de enorme hoeveelheid Rowaphos die aan de sumps hingen. In totaal telde ik een viertal reactoren waarin ongeveer 3 kilogram Rowaphos per stuk aanwezig is.

Gelet op recente gesprekken die ik met David Saxby en Peter van Suylekom (Open Haarden Centrum) voerde beschouw ik dat als veel te veel.
    Peter heeft een analyse door een laboratorium laten uitvoeren op het water nadat bij te grote hoeveelheden Rowaphos koralen van kleur af gingen.
    Een te groot aandeel aan ijzeroxidanten was de uitkomst.
    Rowa schrijft zelf ook veel minder voor. De reactoren waren bijna tot de nok gevuld met Rowaphos en vanonder werd water gepompt. Volledig wervelbed werking dus.
    Op deze wijze houdt Bachir zijn fosfaat en silicaat laag.
    wervelbed met Rowaphos

Dat deze hoeveelheid fosfaatverwijderaar blijkbaar straffeloos kan, gelet op de enorme groei en kleurenpracht van de koralen, is voor mij alleen maar te verklaren door een aanname te doen.
    In Der Meerwasser Aquarianer , tweede uitgave van 2003, staat een tabel op pagina 14 waarin de absorberende eigenschappen (ionen veranderingen voor en na de filtering door Zeolieten) staan van zeolieten op een aantal componenten.
    Met name Fe3+ gaf een bijzondere uitkomst.
    Een ijzercomponent met een waarde van 0.86 bij de filteringang werd bij de filteruitgang als 0.00 gemeten. Het kan zijn dat ik een wilde aanname noteer die niet juist blijkt te zijn, maar zeoliet heeft een sterke ijzer absorberende werking.
    Onder het grote aquarium zag ik een behoorlijk filter van Grotech staan met daarin een geschatte 8 liter zeoliet.
    De Zeovit methode wordt niet toegepast. Slechts het zeoliet gesteente als filter. Dit zou de afgifte van ijzer oxidanten door de werveling van de grote hoeveelheid Rowaphos kunnen compenseren.

IJzer is een meststof en dat koralen hiervan zouden bruinkleuren zoals hobbyisten soms aangeven wordt hier niet waargenomen. De kleuren zijn hier in het geheel niet pastel zoals bij Zeovit aanhangers getoond wordt.
    De kleuren zijn in het algemeen intens en allemaal donker van tint.
    Donkerroze, donkerblauw, diep paars. Lastig om te omschrijven, de foto’s moeten dat verhaal maar vertellen!

Comment

Thnx. Ron, for the updated pix's of Bachir's incredible, fascinating reef:
      Maybe one of our French mods can help with the translation for Oscar, thnx. Bob
      "There might be something to this ZEOvit"

Comment

Bob, thats Dutch

G.Alexander

Comment

Originally posted by G.Alexander
          Bob, thats Dutch

G.Alexander
          OooooKkk, maybe Ron, or Danny can help then Bob

Comment

Originally posted by G.Alexander
            Bob, thats Dutch

G.Alexander
            Sorry thats great !!!!! :pat: :pat:

Comment

Nice setup! I was thinking the same.. wish I could read it.

Comment

Originally posted by Funkyskunk
                Sorry thats great !!!!! :pat: :pat:
                Laugh: Christiaan, it's Flemish??[1/2 Dutch & 1/2 French] :roll: Bob

Comment

Originally posted by Aged Salt
                  Thnx. Ron, for the updated pix's of Bachir's incredible, fascinating reef:
                  Maybe one of our French mods can help with the translation for Oscar, thnx. Bob

HI Bob ,

For sure I am the happy owner of this part of captive reef , but I m really disapointd to let you know that I can t speak deutch to translate for you !

Please ask Ron …. He should be the right man at the right place
                  Bachir
                  2000 - gallon saltwater

Comment

Working...
                  X